Level Complete : En kvalitativ studie om gamifications förekomst inom säljorganisationer, och vägen till mer engagerade och motiverade medarbetare.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO); Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO); Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning:

Tidigare studier har visat att majoriteten av anställda inom svenska organisationer har

ett bristande i engagemang till sitt arbete, vilket kan bero på att feedback och belöning

kommer alltför långt efter slutförandet av en uppgift. Forskning har även visat att yttre

belöningar till följd av en prestation endast fungerar väl på kort sikt, men att det trots

det finns företag som använder sig av yttre belöning för att motivera sina medarbetare.

Ett exempel är säljorganisationer. Gamification är en relativt ny framväxande idé som

innebär applicering av spelelement i icke spelliknande kontexter, för att skapa inre

motivation och ett ökat engagemang hos människor. Syftet med studien är att

analysera i vilket utsträckning direkt feedback och de karaktäristiska spelmekanikerna

poäng, emblem, topplistor, levels, relationer, utmaningar, begränsningar och resa

förekommer inom säljorganisationer, som inte uttalat använder sig av gamifierade

system, för att skapa motiverade och engagerade medarbetare. Metoden bygger på en

kvalitativ och abduktiv ansats, där empirin har samlats in genom semistrukturerade

intervjuer med sex chefer från olika säljorganisationer. Resultatet visar att flertalet av

spelmekanikerna används inom samtliga säljorganisationer, och att det inte finns

någon spelmekanik som inte förekommer inom någon av organisationerna. Vidare

förekommer poäng, relationer, utmaningar och begränsningar inom samtliga sex

organisationer och levels är den spelmekanik som förekommer minst. Vissa skillnader

gällande spelmekanikernas användande uppenbarades, även om syftet med

användandet för samtliga organisationer är att skapa motivation och öka engagemanget

hos säljarna. Feedback förekommer frekvent inom samtliga organisationer. Däremot

uppenbarades en viss problematik i samband med direkt feedback, då den tenderar att

komma en tid efter att en uppgift har slutförts, bland annat på grund av geografisk

utspridning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)