Level Complete : En kvalitativ studie om gamifications förekomst inom säljorganisationer, och vägen till mer engagerade och motiverade medarbetare.
Sammanfattning:
Tidigare studier har visat att majoriteten av anställda inom svenska organisationer har
ett bristande i engagemang till sitt arbete, vilket kan bero på att feedback och belöning
kommer alltför långt efter slutförandet av en uppgift. Forskning har även visat att yttre
belöningar till följd av en prestation endast fungerar väl på kort sikt, men att det trots
det finns företag som använder sig av yttre belöning för att motivera sina medarbetare.
Ett exempel är säljorganisationer. Gamification är en relativt ny framväxande idé som
innebär applicering av spelelement i icke spelliknande kontexter, för att skapa inre
motivation och ett ökat engagemang hos människor. Syftet med studien är att
analysera i vilket utsträckning direkt feedback och de karaktäristiska spelmekanikerna
poäng, emblem, topplistor, levels, relationer, utmaningar, begränsningar och resa
förekommer inom säljorganisationer, som inte uttalat använder sig av gamifierade
system, för att skapa motiverade och engagerade medarbetare. Metoden bygger på en
kvalitativ och abduktiv ansats, där empirin har samlats in genom semistrukturerade
intervjuer med sex chefer från olika säljorganisationer. Resultatet visar att flertalet av
spelmekanikerna används inom samtliga säljorganisationer, och att det inte finns
någon spelmekanik som inte förekommer inom någon av organisationerna. Vidare
förekommer poäng, relationer, utmaningar och begränsningar inom samtliga sex
organisationer och levels är den spelmekanik som förekommer minst. Vissa skillnader
gällande spelmekanikernas användande uppenbarades, även om syftet med
användandet för samtliga organisationer är att skapa motivation och öka engagemanget
hos säljarna. Feedback förekommer frekvent inom samtliga organisationer. Däremot
uppenbarades en viss problematik i samband med direkt feedback, då den tenderar att
komma en tid efter att en uppgift har slutförts, bland annat på grund av geografisk
utspridning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)