Att mäta det omätbara - En intranätsmodul för att mäta mjuka värden

Detta är en C-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Trots att det länge varit känt att mjuka värden är av stor vikt för ett företags framgång är det först på senare år som intresset för att mäta och analysera dessa har ökat. Med IT-tekniken har nya möjligheter för kommunikation skapats. Många företag har idag ett internt nätverk, så kallat intranät. Denna nya informationskanal öppnar för nya möjligheter gällande insamlande av data för mätning av mjuka värden. Intranätens funktionalitet används sällan fullt ut, varför det nya användningsområdet dessutom kan föra personalen till vidare interaktion. Syftet med denna uppsats är att utreda hur en elektronisk enkätundersökningsmodul skulle kunna vara utformad och presentera dess funktionalitet i form av en kravspecifikation. Insamlad information skall kunna användas som beslutsunderlag i personalrelaterade frågor. Utifrån befintlig teori arbetade vi fram krav som vi sedan, genom en kvalitativ undersökning, kunde verifiera och komplettera. Bland våra resultat framstod kraven om feedback till de svarande, att undersökningar skall ske med jämna intervall samt att undersökningens form förblir konstant genom dess genomförande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)