Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv ­ En kvalitativ studie gjord på Montessori ­ och Reggio Emilia förskolor

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Pernilla Edström; Vanja Kleva; [2008]

Nyckelord: lek; lärande; utveckling; pedagog; förskola;

Sammanfattning: Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hurpedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse förutveckling och lärande. Vi vill också ta reda på om det har någon betydelse vilkenfilosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande och utvecklinggenom leken.Frågeställning: Hur ser pedagogerna på sin egen betydelse i leken? Hur ser pedagogerna på sambandet mellan lek och lärande? Har det någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när mantar tillvara på leken för utveckling och lärande?Metod/Material Vi har använt oss av en kvalitativ enkätundersökning med strukturerade ochostrukturerade frågor. Vi har använt oss av litteratur som tar upp ämnet lek och dess betydelseför lärande och utveckling.Resultat: Pedagogerna i vår studie inom både Reggio Emilia och Montessoriförskolornaanser att leken är viktig för lärande och utveckling. Resultatet av undersökningen visade attdet inte har någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främjabarns lärande genom leken. Även den forskning vi tagit del av har visat att leken är ett viktigtverktyg när det gäller barns lärande och utveckling i förskolan.Betydelse för läraryrket: Inom förskolan är det pedagogens ansvar att främja barns lärandeoch utveckling genom lek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)