Delaktighet ur ledares och medarbetares perspektiv : En studie om hur ledare och medarbetare ser på delaktighet på arbetsplatsen

Detta är en Magister-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka om uppfattningen av vad delaktighet innebär skiljer sig mellan medarbetare och ledare samt att få förståelse för om eventuella skillnader i uppfattningen av begreppet delaktighet påverkar den systematiska kvalitetsutvecklingen på arbetsplatsen. Studien tog avstamp i Bergmann och Klefsjös (2012) hörnstensmodell för offensiv kvalitetsutveckling. En fallstudie genomfördes i form av en kvalitativ enkätundersökning som bygger på befintlig forskning kring ledarskap, delaktighet och engagemang. Resultaten visade att medarbetare och ledare ser olika på delaktighet. Engagemang och ledarskap visade sig vara viktiga faktorer som har stor påverkan på upplevelsen av delaktighet. Studien visade att skillnaden i hur man ser på delaktighet även påverkar alla andra områden i den systematiska kvalitetsutvecklingen på arbetsplatsen: När medarbetare tappa engagemang på grund av att de inte upplever möjligheter till delaktighet, påverkas samtliga värderingar i hörnstensmodellen. En slutsats som drogs har varit att det krävs samsyn kring vad delaktighet innebär på arbetsplatsen för att kunna arbeta för en bättre upplevelse av delaktighet hos medarbetaren. att upplevelsen av delaktighet ligger hos medarbetaren

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)