Mottagande med hinder : En kvalitativ studie av rektorers och deras chefers berättelser om mottagande av nyanlända elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Författare: Viktoria Lundström; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte är att analysera rektorers och deras chefers berättelse om mottagande av nyanlända elever. Metoden som har använts för att samla in empiriskt material för studien, är kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att mottagande av elever sker beroende på den form rektor har beslutat om, vilka kan vara förberedelseklass, direktintegrering eller kartläggningsenhet. Det finns ingen gemensam policy eller vision, vilket kan innebära att likvärdigheten mellan skolorna brister. Resultatet visar vidare att läraren är en viktig del i elevens sociala samspel. Lärarna är en nyckelpunkt i bemötandet av elevens behov och förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)