Uppfattningar om kundens väg i butiken : Vad finns det för olika uppfattningar om kundvarvet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Sofie Madsén; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: För att öka sin försäljning kan butiker använda sig av butiksmiljön, en del av butiksmiljön är kundvarvet. Det är kundvarvet den här uppsatsen kommer att undersöka. Hur butiker arbetar med kundvarvet och olika butiksanställdas syn på kundvarvet. Butikschef och butiksmedarbetare bör arbeta tillsammans för att få ett fungerande kundvarv och förbättra försäljningen. Men hur mycket vet egentligen butikschefer och butiksmedarbetare om kundvarvet?   Tidigare forskning har inriktat sig på kundvarvet i livsmedelsbutiker och större kedjor, denna rapport inriktar sig istället på en mellanstor butikskedja med ett icke-ordinarärt sortiment.   -          Hur skiljer sig butiksmedarbetare och butikschefers syn på kundvarvet? -          Hur kan medelstora butiker i detaljhandeln förbättra kundvarvet?   Uppsatsens syfte är att få inblick och kunskap om hur butikschefer och butiksmedarbetare ser på kundvarvet. För att ta reda på hur butiker arbetar med kundvarvet har en mellanstor butikskedja valts ut och intervjuer har gjorts i tre av deras butiker. Den empiriska datan består av information från intervjuer med tre butikschefer och tre butiksmedarbetare.   Det uppsatsen kommit fram till är att butikerna som undersöks har en viss kunskapsbrist om arbetet med kundvarvet, detta gäller framför allt butiksmedarbetarna. Samtliga förstår innebörden och betydelsen av ett bra kundvarv. Butikscheferna känner till kundvarvet och teorierna kring varma/kalla ytor, vikten av exponering etc, men de har svårt att förmedla sina kunskaper till butiksmedarbetarna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)