PR-byrån -Den tredje statsmaktens död?

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: En PR-byrå erbjuder vem som helst en bred palett av tjänster som syftar till att denne någon får mer utrymme på den politiska dagordningen. Utrymmet används för att bilda opinion i den riktning denne någon, också känd som kunden, vill. Nyss sagda kan vara problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv. PRbyrån erbjuder nämligen inte sina tjänster gratis. Den politiska dagordningen riskerar därmed att förbehållas en viss kategori av aktörer, de resursstarkare. Media är många gånger PR-byråns främsta kanal och används som ett medel för ökad trovärdighet. Samtidigt framhålls gärna oberoende och fri media som en förutsättning för demokrati. Med hjälp av Gramsci och dennes teori om den kulturella hegemonin ger vi här ett perspektiv på medias roll i den nyliberala demokratin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)