Jakten på den oslipade Diamanten : En studie om hur svenska SMF anpassar sig till de marknadsförhållanden som råder på Afrikas Bottom-of-the-Pyramid

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur svenska små- och medelstora företag anpassar sig till de marknadsförhållanden som råder inom Afrikas Bottom-of-the- Pyramid. Studien har följt en kvalitativ forskningsmetod samt tillämpat fallstudie som forskningsstrategi. Detta för att erhålla en djup insyn i företagens agerande och hur de anpassat sig för att vara förmögna att företaga på en marknad vars förutsättningar inte är i närheten av idylliska. Studiens teoretiska utgångspunkt implicerar huvudsakligen Bottom-of-the-Pyramid konceptet, konkurrensstrategi, kooperativ strategi, nätverk, affärsrelationer samt de fyra A:na. Vidare redogörs fyra fallföretags upplevelser från BoP-marknaden i empirin; varför valde de denna marknad, vilka möjligheter ser de den besitter, vilka krav har den ställt på dem och hur har anpassningen till denna marknad gått till. I analysen förenas vår teoretiska referensram med det insamlade empiriska data där de ställs gentemot varandra i en diskussion kring i vilken utsträckning teorin stämmer överrens med empirin. Vidare analyseras samband och differenser mellan teori, empiri och fallföretagens erfarenheter, i syfte att lokalisera mönster som visar vilka anpassningar marknadsförhålladena  ger upphov till samt hur företagen har varit förmögna att genomföra dessa. Analysen utmynnar i slutsatsen att de anpassningar som svenska små– och medelstora företag undergått på BoP-marknaden har möjliggjorts genom deras förmåga att vara flexibla, innovativa samt genom den, annars svåröverkomliga, marknadsinformation de erhållit genom samarbeten med lokala aktörer och dess befintliga nätverk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)