Personlighet, arbetstillfredsställelse och relationen dem emellan : En undersökning om lärare i förskola och gymnasieskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka: 1) Personlighetsdrag hos lärare i förskola och gymnasieskola och om det fanns någon skillnad mellan dessa lärarkategorier i personlighet enligt fem faktor-modellen; 2) Skillnaden i arbetstillfredsställelse hos lärare i förskola och gymnasieskola; och 3) Om det fanns något samband mellan personlighetsfördelningen hos respektive lärarkategori och arbetstillfredsställelse. Studien genomfördes med hjälp av en enkät som delades ut till fyra förskolor och två gymnasieskolor. Totalt deltog 75 respondenter. Mätinstrumenten som användes var Job Satisfaction Survey och Ten Item Personality Inventory. Resultatet visade att gymnasielärare skattade högre än förskolelärare i samtliga personlighetsdrag. Det visade även att tillfredsställelse med lön och förmåner var högre hos gymnasielärare än förskolelärare, men däremot var förskolelärare mer nöjda med sina arbetskamrater och kommunikationen inom organisationen. Det fanns inget samband mellan förskolelärares personligheter och deras arbetstillfredsställelse. Däremot fanns det samband mellan gymnasielärares personlighetsdrag (målmedvetenhet, emotionella stabilitet och extraversion) och deras tillfredsställelse med arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)