Historieämnet och det mångkulturella klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt undersöker frågan ” Vad säger forskning om historieämnet i förhållande till det mångkulturella klassrummet?” med syftet att ta reda på vad forskningen har kommit fram till. Frågeställningen problematiseras och diskuteras då svårigheter och möjligheter granskas. Det vi har kommit fram till i slutändan är att begreppet mångkultur får en större betydelse i den svenska skolan, vilket utifrån vår forskning har visat på både positiva och negativa effekter när det kommer till undervisning av historieämnet. Det som visade sig vara de största svårigheterna är att inkludera och anpassa undervisningen utifrån elevernas behov, vilket det diskuteras väldigt mycket kring. Utifrån den forskning som vi granskat ligger det större fokus på de negativa aspekterna än de positiva och ökningen av mångkultur anses vara problematisk för många lärare. Vi har även granskat olika metoder som kan underlätta undervisningen samt möjligheter som finns att ta vara på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)