Introduktionsprocessen - förmedling av information eller socialisation?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Vår uppsats och dess syfte tar sin början i en aktuell utmaning som vår valda organisation står inför. Genom organisationens geografiska spridning med dess bredd, subkulturer samt spridda yrkesroller, har organisationens ledning svårigheter att nå ut med hur en övergripande introduktion av nya medarbetare generellt sett bör gå till. Tankar finns hos ledningen på att implementera ett e-learningsystem i samband med introduktionsprocessen. Vi har genom HR-chefen för denna organisation fått ta del av ledningens idéer kring detta samt fått dotterbolagets VD:s och verksamhetschefers syn på frågan. Detta har gjorts genom kvalitativa intervjuer. Vårt syfte har varit att med utgångspunkt i HR- och verksamhetschefers erfarenheter beskriva och analysera vald organisations introduktionsprocess av nya medarbetare och möjligheterna till utveckling av denna process med hjälp av e-learning. Vidare har vi utifrån vårt syfte diskuterat hur introduktionsprocessen kan bidra till en större enhet i organisationen, samt en gemensam organisationskultur på arbetsplatsen. Genomgående har vi i denna uppsats använt ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och vi har växlat mellan empiri och teori utifrån den valda abduktiva ansatsen. I takt med att empirin bearbetades och vi inhämtade teorier kring det som framkommit, växte vår förståelse och insikt för hur organisationskulturen hänger ihop med denna fråga. Detta särskilt vad gäller att implementera kultur medvetet och huruvida detta borde göras redan i ett inledande skede då en ny medarbetare introduceras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)