Användande och attityder till laborativ matematik i olika årskurser vid en grundskola

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Anna-linnéa Schütt; [2007]

Nyckelord: matematik; laborativ; grundskola; attityder; använ;

Sammanfattning: SyfteSyftet med detta examensarbete är att skapa kunskap om varför och hur man arbetar med laborativmatematik i olika årskurser vid en enskild grundskola.HuvudfrågaHur undervisar man i matematematik vid grunskolan Björken (fiktivt namn) främst med avseende pålaborativa inslag i undervisningen. Finns det vidare några skillnader att finna vad gäller laborativainslag i matematikundervisningen mellan olika årskurser och isåfall vad är anledningen till detta enligtlärarna.MetodJag har genomfört en litteraturstudie för att bygga upp ett teoretiskt ramverk. Sedan genomförde jagintervjuer med totalt sex lärare som undervisar i matematik vid grundskolan Björken. Jag använde migav en fenomenografisk ansats då det handlade om att fånga upp fenoment laborativ matematik vid enenskild skola. Vid analysen av teori och empiri användes en abduktiv ansats.ResultatPå grunskolan Björken använder man sig av laborativ matematik i stor utsträckning i årskurs 3. Iårskurserna 6 och 9 har man i praktiken upphört med ett laborativt arbetssätt för att istället ägna sig åtabstrakt matematik i läroböckerna. Huvudanledningen till detta är enligt lärarna att man upplever sig hatidsbrist därmed uppstår en stress att inte hinna med målen i läroplanen. På grund av detta uppfyllerman inte läroplanens krav på varierad undervisning enligt min slutsats. Vid min analys finner jag attman i användandet av laborativ matematik följer ett mönster som ett flertal tidigare studier påvisat.Betydelse för läraryrketDetta examensarbete påvisar att det finns en stor förbättringspotential i att använda sig av laborativmatematik också efter årskurs 3. Detta bör kunna förbättra elevernas prestationer och samtidigt göraundervisningen mer stimulerande också för de lite äldre eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)