Jag är det jag äger - en studie om vad konsumtion betyder för barns identitetsskapande och sociala relationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Problem/Bakgrund: I relativt tidig ålder försöker individen finna sig själv och skapa sin identitet. Med hjälp av yttre attribut som exempelvis kläder kan individen visa omgivningen vem han är. Konsumtionsvaror anses således ha fått en större betydelse för skapandet av identiteten. Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur barns identitetsskapande och sociala relationer påverkas av konsumtion. Kortfattad beskrivning av uppsatsens utgångspunkter och undersökningens uppläggning: Studien är kvalitativ och det empiriska materialet innefattar personliga intervjuer med 8 barn i 12-årsåldern. För att analysera mitt empiriska material tar jag framförallt hjälp av Zygmunt Baumans teorier kring konsumtionssamhället och Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv på samhället. Resultat/Slutsats: Barnen är en del av konsumtionssamhället och konsumtion kan även ses som ett naturligt inslag i deras vardag. De är väl medvetna om vad konsumtionssamhället har att erbjuda dem och shopping är en stor del av de intervjuade barnens liv. De har med andra ord skolats in i konsumtionsbegäret. Utifrån min undersökning anser jag att barn använder sig av konsumtion för att skapa sin identitet. Med hjälp av konsumtion kan exempelvis barnet utmärka sig i mängden. Genom att klä sig på ett visst sätt och bära en viss typ av varumärken är det möjligt för barnet att påverka vilka signaler som sänds ut till omgivningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)