ATT LEDA OCH STYRA FÖR DIGITALT LÄRANDE En fallstudie om upplevda förutsättningar för digitalisering och lärande i offentlig verksamhet

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: I en omvärld som erbjuder och förutsätter digitala tjänster och digitala lösningar för hantering som tidigare skett på analogt vis, krävs en allt högre förståelse för digita-liseringens förutsättningar och utmaningar inom offentlig verksamhet (Regeringen, 2017). En av de främsta svårigheter som lyfts fram är att politiska visioner på nat-ionell nivå är svåra att omvandla till konkreta, enhetliga och praktiska aktiviteter, på lokal nivå i offentlig verksamhet (Löfgren, 2007). Parallellt ökar andelen forsk-ning som fokuserar på vilka digitala kompetenser och förutsättningar som krävs för att ta sig an digitalisering (Lankshear & Knobel, 2008; Illomäki et al., 2016 & Li, Liu, Belitski, Ghobadian, O'Regan, 2016). Syftet med uppsatsen är därför att titta närmare på offentlig verksamhets utmaning, när politiska visioner, samhällets krav och verksamhetens egna mål ska sammanfo-gas till praktisk arbetsvardag. Utgångspunkten för studien är den regionala Digitala agendan som är framtagen som ett visionsdokument för hur informations- och kommunikationsteknik kan användas i länet där studien äger rum. Studien bygger på ett tvärvetenskapligt teoriramverk med fokus på E-governance, E-leadership, digital kompetens, IT-implementering och kommunikationsveten-skap. För kunna ge förslag på hur digitaliseringen ska kunna bistå organisatoriskt lärande så tillämpas ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Studien har genomförts som en kvalitativ intervjustudie med 13 respondenter, verk-samhetsföreträdare inom två offentliga verksamheter, och utgår från innehållsana-lys av ett visionsdokument för digitalisering i samma offentliga verksamhet. Studiens resultat pekar på ett upplevt behov av tydligare ledning och styrning för att främja enhetlig och praktiskt inriktad digitalisering, med fokus på den interna digitala kompetensen. Slutsatsen är att det finns ett upplevt behov av att ta fram en verksamhetsanpassad metod för att digitalisera verksamheten, med fokus på digital kompetens som fram-hålls som verksamhetskritisk inom den aktuella offentliga verksamheten. Slutsatsen innehåller även embryot för hur den metoden skulle kunna konstrueras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)