Att ha kul, meningsfullhet och inställning främjar grit hos barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

Sammanfattning: Livsstilsvanor och personliga egenskaper som till exempel grit grundas under barndomen och påverkar hälsan i vuxenlivet. I en värld där ohälsan bland barn ökar är det viktigt att undersöka individers beteenden för att sedan kunna använda dessa kunskaper i ett hälsopromotivt arbete. Syftet med studien var att beskriva och utveckla kunskap av barns medvetenhet och erfarenheter av grit i ett hälsofrämjande perspektiv. Datainsamlingen gjordes via Grit-S enkäten och fokusgrupper där totalt 19 barn i åldrarna 9-11 deltog. Det insamlade materialet analyserades med latent kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade i ett huvudtema; Att ha kul, meningsfullhet och inställning främjar grit. Analysen resulterade även i fyra underteman; “Att ha kul leder till långvarigt intresse”, “meningsfullhet och målsättning styr ansträngning”, “det finns alltid en väg förbi motgångar om man försöker” och “grit är inte hugget i sten förutsatt att du kan se framåt”. Resultatet visar på att ha kul är den viktigaste förutsättningen för att barn skall utveckla ett långvarigt intresse. När intresset finns sätter barnen upp mer tydliga och långsiktiga mål. De måste kunna föreställa sig framtiden och förstå vart deras handlingar och insatser kan leda för att de skall se en mening till att utföra dem. I skolan ser barnen inte vart deras insatser leder. De flesta barn anser att hantering av motgångar kan ske på flera sätt samt att förmågan att hantera dem kan utvecklas med åldern. Slutsatsen tyder på att skolan och fritidsaktiviteter är bra arenor för att utveckla egenskapen grit genom hälsofrämjande interventioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)