”Det känns som att vi vanliga människor måste ta det här ansvaret” : En kvalitativ studie om frivilligt områdesbaserat socialt arbete med fotboll som interventionsmetod

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Socialt arbete

Sammanfattning: I hela Västeuropa och i Sverige pågår en utveckling där välfärdsstaten sakta drar sig tillbaka och överlåter mer och mer av det sociala arbetet åt frivilliga. Det kan röra sig om organisationer, stiftelser, föreningar, eller enskilda individer. Det rör sig ofta om människor med stort engagemang och en vilja att hjälpa andra. Samtidigt finns det områden i svenska kommuner med stora utmaningar; ”utanförskap”, kriminalitet, fattigdom, arbetslöshet och där otrygghet hamrat sig fast. Det område vi studerat är ett sådant, där det framförallt anses vara ungdomarna som bidrar till och i vissa lägen skapar problemen. För att mildra problemen bedrivs i området ett projekt, midnattsfotboll, med målsättningen att erbjuda barn och ungdomar i området en meningsfull sysselsättning. Projektet är ideellt och bedrivs av frivilliga krafter där en fotbollsförening engagerat sig och samverkar med ett försäkringsbolag, två företag, kommunen och en stiftelse för att kunna finansiera projektet. Syftet med denna studie är att undersöka projektet midnattsfotboll som ett socialt projekt. Fokus ligger på att analysera ledarnas för midnattfotbollens beskrivningar dels av vad deras arbete leder till i fråga om social inkludering och dels kring deras kvalifikationer som ledare i fråga om egenskaper som skapar relationer till ungdomarna som deltar i midnattsfotbollen. Studien är kvalitativ och explorativ. Tillvägagångssättet var att med hjälp av sju semistrukturerade intervjuer av ledare inom midnattsfotbollen identifiera vad ledarna beskriver att projektet leder till i fråga om social nytta. Intervjuerna fokuserades på tre olika ämnen som valdes ut i förväg; ledarskap, relationer och social inverkan. De teoretiska utgångspunkter vi använt oss av i detta arbete är symbolisk interaktionism och socialpedagogik. Vi har också använt oss av begreppen; stämpling, socialisering/lärande, inkludering, bildning samt lösning. Vi använde oss av en induktiv tematisk analys för att analysera den empiriska data vi samlat in. Genom analysen identifierades följande fyra teman; kompetenser, relationer på mötesplatsen, pedagogisk praktik och målbilder. Vi har i diskussionsavsnittet också presenterat de fyra fynd vi gjort i vår studie, utifrån vårt empiriska material; Livskompetens, Hem-skola-fritid, bildning av goda samhällsmedborgare samt minskad kriminalitet. Det första fyndet är att livskompetens är en viktig och relevanta kompetens som ledarna påstår att de har. Andra fyndet är att respondenternas utsagor pekar på att de tre delarna; hem, skola och fritid allihop är viktiga instanser som bör fungera för att ungdomarna inte ska riskera att hamna i ”utanförskap”. Tredje fyndet är att respondenternas utsagor pekar på att målsättning med midnattsfotbollen är betydligt mycket mer än att bara spela fotboll. Respondenterna hävdar att ungdomarna bildas till att bli goda samhällsmedborgare. Vårt fjärde och sista fynd är att projektet enligt respondenterna bidrar till minskad kriminalitet i området, åtminstone under de tider som midnattsfotbollen äger rum. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)