If the company is good, people need to know it : En studie om marknadskommunikationens påverkan på arbetsgivarvarumärket
Sammanfattning: Titel: Om företaget är bra, behöver folk få veta om det Författare: Emma Filipsson, Joakim Ahlmén och Oskar Bloom Handledare: Dan Halvarsson Nivå: Enterprising & Business Development, Examensarbete (kandidat) 15 hp Nyckelord: Arbetsgivarvarumärke, marknadskommunikation, associationer, attraktionskraft, potentiella arbetstagare. Bakgrund: Bilden av ett arbetsgivarvarumärke ger ett resultat om vilken attraktionskraft en arbetsgivare har. Bilden formas beroende hur associationerna ser ut mot arbetsgivaren och marknadskommunikationen blir ett verktyg för att kunna påverka potentiella arbetstagares uppfattning om ett arbetsgivarvarumärke. Syfte: Syftet med studien är att skapa förståelse för hur marknadskommunikationen påverkar attraktionskraften gentemot en arbetsgivare. Metod: Studien är kvalitativ med en konstruktionistisk ståndpunkt och en hermeneutisk kunskapssyn. 13 semistrukturerade intervjuer utfördes där ett exempelföretag användes för att möjliggöra en konkret relation mellan arbetsgivarvarumärket och marknadskommunikationen. Urvalet bestod av universitetsstudenter som gick sista året och sedan kom att bli potentiella arbetstagare. Empiri: Det empiriska materialet är en sammanställning av de 13 intervjuer som utfördes där olika aspekter från respondenterna presenteras. Slutsats: När den interna och externa marknadskommunikationen inom ett företag inte överensstämmer uppstår ett gap. Desto större gapet är desto mindre attraktivt uppfattar potentiella arbetstagare en arbetsgivare. Den interna marknadskommunikationen är mest trovärdig och därför måste företag arbeta med den för att skapa positiva associationer och sedan låta den externa kommunikationen bekräfta vad den interna förmedlar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)