Sambandet mellan konsumenters engagemang på Instagram och företags försäljning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka ifall det finns något samband mellan konsumenters engagemang på Instagram och företags försäljning inom modebranschen. Uppsatsen har byggts på en kvantitativ metod där hypoteser formulerats med hjälp av tidigare teori och testats med insamlad data från Instagram och kvartalsrapporter. Uppsatsens teori baseras på ett antal olika teorier från författare som Dahlén och Lange, Oh et al, Minard angående bl.a. engagemang, content marketing och köpprocessen. Empirin bygger på insamlad data från H&Ms Instagram konto och kvartalsrapporter för företaget. De hypoteser och teorier vi hade om existensen av ett samband mellan likes/kommentarer på Instagram och försäljning kunde i slutändan bekräftas. Detsamma gäller vår hypotes om att kommentarer har en starkare påverkan på försäljning än likes. I vår analys kunde word of mouth kopplas till detta samband och vi kunde tydligt följa konsumenternas tankegångar genom köpprocessen. Kopplingen till content marketing var mycket tydlig där H&M producerar innehåll intressant för användarna för att öka engagemanget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)