Med andra ord. Om liknelser, metaforer och beskrivande ord i Gehörs- och musiklära

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur olika typer av omskrivningar; metaforer och liknelser används av elever och lärare i ämnet Gehörs- och musiklära. Mer specifikt undersöks hur elever väljer att beskriva tre typer av färgade ackord, hur de upplever användandet av dessa beskrivningar som hjälp för att identifiera ackorden samt hur en lärare i ämnet Gehörs- och musiklära använder sig av metaforer, beskrivande ord och associationer i sin undervisning. För att ta reda på vilka beskrivningar eleverna använde, genomfördes två testlektioner där uppgiften var att lyssna och bestämma vilka typ av adjektiv som passade in på de olika ackorden. Utöver det är studien gjord genom kvalitativ fokusgruppsintervju samt kvalitativ intervju. Resultatet visar att elever använder sig av olika associationer för att beskriva de tre ackorden. Ackorden beskrivs med hjälp av färger, känslor samt ord som beskriver ackordets tänkta utseende. Eleverna menar också att beskrivningarna som de fått göra hjälpte dem för att vid ett senare tillfälle identifiera de tre färgade ackorden. Resultatet visar också att läraren upplever att användandet av metaforer och omskrivningar kan ha både för- och nackdelar i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)