Ën studie angående SSAB och VMI : Ett beslutsunderlag

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Författare: Haris Mujnovic; Daniel Månsson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SSAB är en svensk stålproducent som grundades år 1978. På senare år har företagets marginaler minskats och koncernen har dragits med förluster, till följd av ökad konkurrens och stigande råvarupriser. SSAB har till följd av detta försökt öka sin konkurrenskraft genom att erbjuda sina kunder värdeadderande tjänster. Som ett led i detta är SSAB intresserade av huruvida VMI kan vara en sådan tjänst. Denna rapports syfte är således att ta fram ett beslutsunderlag för SSAB huruvida förutsättningar för VMI-samarbete mellan SSAB och deras kunder finns, hur detta samarbete bör se ut och vilka kostnadsförändringar som uppstår. Syftet har brutits ned i tre mindre områden. Områdena är huruvida förutsättningar för VMI-samarbete mellan SSAB och deras kunder finns, hur VMI-lösningen bör se ut och vilka kostnadsförändringar som uppstår. För att besvara respektive huvudområde har följande tre huvudfrågeställningar tagits fram: Finns förutsättningarna för VMI-samarbete mellan SSAB och deras kunder? Hur bör SSABs VMI-erbjudande se ut? Hur påverkas kostnadsstrukturen av denna VMI-lösning? Författarna har samlat in empiri genom intervjuer och enkätundersökningar. I empiriinsamlingen har tre kunder studerats som, enligt SSAB, är representativa för övriga direkt- och konsignationslagerkunder. Denna empiri har, tillsammans med litteraturstudier, givit författarna möjlighet att genomföra analyser och beräkningar, som i sin tur har lett till slutsatser som besvarar frågeställningarna. Dessa slutsatser är sammanfattade i tabellen nedan. Frågeställning 1. Finns förutsättningarna för VMI-samarbete mellan SSAB och deras kunder? Slutsats 1: Utifrån de studerade fallen har det i studien framkommit att förutsättningarna för VMI-samarbete existerar. Frågeställning 2: Hur bör SSABs VMI-erbjudande se ut? Slutsats 2: SSAB har ansvar för alla delar utom prognostisering och att lagra in artiklar som anländer till VMI-lagret, som istället kunden har ansvar för. SSABs och kundens affärssystem bör anslutas via EDI och SSAB ska äga produkterna som ligger i lagret. Kunden faktureras när produkterna tas ut och ett Closed End Agreement bör ingå i avtalet. Frågeställning 3: Hur påverkas kostnadsstrukturen av denna VMI-lösning? Slutsats 3: Kostnaderna för framförallt lagerföring kommer att öka i de fall kunderna går över från direkt försäljning till VMI. Studien indikerar även att i de fall kunderna går över från konsignationslager till VMI så minskar lagerföringskostnaderna. Övriga kostnader som påverkas kan försummas i jämförelse med lagerföringskostnaderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)