”Vi måste finnas där som ett redskap, för att nå kunskapen” : Förskollärarnas förhållningssätt till matematik i utomhusleken.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledningsvis presenteras ämnets relevans för samhället och förskollärare samt varför det valts att studeras. Ämnet matematik bör uppmärksammas både inomhus som utomhus och förskollärare har en viktig roll att matematiskt lärande sker i varierad miljö. Skolinspektionen (2016) beskriver att det i observationer synliggörs att förskollärare ofta har ett mer överva-kande förhållningssätt utomhus och att de alltför ofta inte deltar aktivt i barns lek. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till matematik i interaktion med barn i den utomhuslek som inte är vuxenstyrd.En kvalitativ metod med målinriktat urval har tillämpats, där sju förskollärare har deltagit i studien. En av frågeställningarna är att undersöka hur matematik synliggörs i interaktion mel-lan förskollärare och barn i utomhuslek. Redskapet är observationer med löpande protokoll, vilket tillämpas för att få en bild över hur förskollärare synliggör matematik i interaktion med barn utomhus. Ytterligare ett redskap som används är semistrukturerade intervjuer för att sva-ra på frågeställningen hur förskollärare i interaktion med barn uppmärksammar matematik i utomhuslek. Bearbetningen av intervjumaterialet har skett genom en fenomenografisk analys och observationerna genom kategorisering. Hänsyn har tagits till de forskningsetiska princi-perna utifrån Vetenskapsrådet. I resultatet framkommer det att förskollärarna synliggör matematik genom att vara närvarande och använda ett matematiskt språk i interaktionen med barn i utomhusleken. De använder även årstider och kroppen som ett redskap i det matematiska lärandet. Förskollärarna uppfat-tar att matematik är betydelsefull kunskap för barn inför framtiden. De beskriver även att när-varo och språk har en bidragande roll i hur matematiken uppmärksammas. Årstider och mate-rial har betydelse för matematiskt lärande, men är inte avgörande för hur förskollärare arbetar med det. Förskollärarna menar att förhållningssättet till årstider och material avgör. Samman-fattningsvis framkommer både möjligheter och svårigheter med att uppmärksamma matema-tik i interaktionen med barn i utomhusleken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)