Intersport & Skiljebo SK : Ett vinnande samarbete?

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Författare: Per Bodlund; Roderik Elfström; [2008]

Nyckelord: Relationsmarknadsföring;

Sammanfattning: Sammanfattning Seminariedatum: 2008-06-04 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 Högskolepoäng Handledare: Claes Jonsson Författare: Per Bodlund 1983 Roderik Elfström 1981 [email protected] [email protected] Västerås Västerås Nyckelord: Relationsmarknadsföring, engagemang, förtroende, kommunikation, relationer, lojalitet. Titel: Intersport & Skiljebo SK. Ett vinnande samarbete? Problem: Sponsring är en viktig marknadsföringskanal för näringslivet och en viktig inkomstkälla för det svenska föreningslivet. Det är därför viktigt att relationen mellan sponsor och sponsortagare fungerar och att sponsorerna får ut vad de förväntar sig av samarbetet. Intersport och Skiljebo SK (SSK) har sedan många år tillbaka ett sponsrings- och samarbetsavtal. Intersport sponsrar SSK med utrustning och pengar mot att de får agera som återförsäljare/leverantör till föreningen samt att de hoppas få föreningens medlemmar som lojala kunder. De vet i dagsläget inte det exakta resultatet av samarbetet och är intresserade av att ta reda på om föreningens medlemmar är lojala kunder hos dem. De vill också stärka relationen till föreningen och deras medlemmar. För att kunna ta reda på hur de kan stärka relationen till SSK och medlemmarna i föreningen måste undersökningen visa hur det ser ut idag. Syfte: Syftet med undersökningen är att beskriva och analysera relationerna mellan Intersport, SSK och SSK:s medlemmar utifrån attributen kommunikation, förtroende och engagemang. Dessa tre attribut är mycket viktiga beståndsdelar i en relation. Vidare är syftet att ta reda på om samarbetet leder till en ömsesidig lojalitet mellan Intersport och SSK respektive en köplojalitet mellan Intersport och SSK:s medlemmar. Metod: För att kunna beskriva och analysera relationerna och för att ta reda på om det finns en lojalitet används ett något annorlunda angreppssätt där vi frågade alla tre inblandade parter. Det är alltså en triad av relationer där varje relation undersöks utifrån ovan givna attribut. För att få fram svar på hur det förhåller sig i relationerna används intervjuer för Intersport och SSK. För att få fram SSK:s medlemmars åsikter görs en enkätundersökning. Resultat: Undersökningen visar att det finns brister i relationerna och att köplojaliteten mellan SSK:s medlemmar och Intersport är lägre än förväntat. Den ömsesidiga lojaliteten mellan Intersport och SSK som förening är dock mycket hög.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)