Effektivisering avVerktygshantering i en Part-145

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Jörgen Mensah; Mehmet Köse; [2016]

Nyckelord: Flygteknik; Underhåll;

Sammanfattning: Denna rapport är ett examensarbete som gjorts av två studenter från Mälardalens högskola i Västerås på akademin Innovation, Design och Teknik. Ett samarbete med gjordes också med Underhållsorganisationen Bromma Air Maintenance.Bromma Air Maintenance (BAM) har i dagsläget verktygslådor som är tilldelade till varje enskild tekniker. Dessa verktygslådor bör kontrolleras och granskas efter varje dag eller arbete. BAM har känt av att detta inte görs ordentligt och har då bestämt sig för att förbättra sina procedurer. BAM har gett oss uppdraget att finna en eller flera lösningar som ska förbättra eller ersätta dem. Skulle BAM fortsätta med sina procedurer så skulle det kunna leda till allvarliga incidenter och haverier då verktygen kan glömmas i flygplanet för att kontroller och granskningar av dessa är svaga.Målet med examensarbetet var att finna bättre och säkrare metoder att tillämpa hos BAM vid verktygshantering av standardverktyg men generellt i en Part-145 organisation. Vi önskade hitta metoder som kunde förbättra den visuella verktygskontrollen där saknade verktyg kunde tydligt noteras. Med hjälp av intervjuer, litteraturstudier och forskningar kring tidigare arbeten, har arbetet lösts och förbättrade procedurer hittats. Önskas en mer ekonomisk metod bör ToolBed användas då appliceringen sker endast inuti verktygslådan. ToolBed erbjuder då en synligare metod som visar att något fattas tack vare de olika färglagren. Skulle en mer säkrare metod önskas, rekommenderas Snap-On Industrials. Denna procedur är mindre ekonomisk men erbjuder ett loggsystem med en kombination

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)