EN ALTERNATIV SVERIGEBILD

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Sammanfattning: Svenska myndigheter har alltsedan flyktingkrisen rapporterat om en ökning av onyanserat negativa eller rentav felaktiga bilder som sprids om Sverige utomlands. Ett fenomen som riskerar att skada den nationella bilden, undergräva förtroendet förstaten och därav direkt motverkar landets arbete med offentlig diplomati och nationellt varumärkesarbete. Denna studie ämnar öka förståelsen om Sveriges officiella hållning till fenomenet, hur det förstås och porträtteras, samt undersöka hur den problematiska rapporteringen uppstår, utvecklas och vilket genomslag den fårbland allmänheten utomlands. Detta undersöks genom en kombinerad kvantitativ och kvalitativ metod genom en trefaldig empirisk studie (dokumentstudie, enkätstudie och medieanalys) vars resultat kontextualiseras utifrån relevanta teorieroch begrepp kopplat till konstruktionen av nationella bilder med betoning på mediernas roll i processen samt landskapets samtida förutsättningar och utmaningar i ett nytt medielandskap. Studien föreslår nationella osanningar som ettsamlingsbegrepp för fenomenet, vilket specificeras närmare genom underbegrepp med utgångspunkt i aspekter kopplade till aktörer som sprider den felaktiga informationen, genom vilka kanaler det sprids och i vilket syfte. Studien illustrerar också hur en alternativ nationell bild kan uppstå och växa fram relativt isolerat bland grupper med en viss politisk åskådning i ett polariserat samhälle. En upprepadrapportering om alternativa ämnen i medier med liknande politisk utgångspunkt bygger upp en alternativ nationell bild bland specifika politiska grupper snarare än bland den breda allmänheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)