Idrottsliga erfarenheter - en förutsättning för högt betyg?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Frida Fries; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I föreliggande studie undersöks samband mellan elevers idrottsliga erfarenheter och deras slut-betyg från grundskolan i idrott och hälsa. Resultaten ställs mot traditioner inom ämnet och de förändringar som skett sedan införandet av den senaste kursplanen. En kvantitativ metod har använts där elever från gymnasieskolan tagit del av en enkätundersökning. Utgångspunkt har tagits i det kultursociologiska perspektivet där Bourdieus begrepp habitus, kapital och smak utgjort grunden. Utifrån ett kultursociologiskt perspektiv styrs en individs val, tolkningar, vär-deringar och tycke av erfarenheter och tidigare upplevelser. Studiens resultat indikerar att det finns ett samband mellan elevers idrottsliga erfarenheter och slutbetyg i grundskolans idrott och hälsa. Att ha välutvecklade idrottserfarenheter korrelerar med de högre betygen i ämnet. Likaså korrelerar tycke för tävlingsmoment, fysisk träning, färdighetsträning och att idrotta för nöjes skull med de högre betygen inom ämnet. Dessa resultat är samstämmiga med ämnets tradition men behöver nödvändigtvis inte betyda att orsaken till sambanden är desamma som de tradit-ionellt sett varit. De förändringar som skett inom ämnet idrott och hälsa i och med kursplanen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11) kan ha inneburit en förändring av upphovet till sambanden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)