Styr taktpinnen kunden? : En studie av musiktempots påverkan på kunden ur ett servicedominant perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie undersöker bakgrundsmusikens påverkan på kundens beteende och värdeskapande process från ett servicedominant perspektiv. Det studeras om bakgrundsmusikens tempo på ett café påverkar kundens besökstid, antal upprepade köp och om detta påverkar kundens upplevelse av atmosfären och tjänsten. En observationsstudie genomfördes och totalt klockades 322 cafébesökare i syfte att beräkna genomsnittlig besökstid vid högt, lågt och varierat musiktempo. Vidare genomfördes en enkätundersökning på caféet för att undersöka om cafébesökarna upplever atmosfären olika vid de olika tempon på bakgrundsmusiken. Resultatet visar att den genomsnittliga besökstiden vid lågt tempo är sex till sju minuter längre än vid musik med högt eller varierat tempo. Det visas ingen signifikant skillnad i besökstid mellan högt och varierat tempo på musiken. Vidare visar resultatet att kunderna inte upplever atmosfären annorlunda vid olika musiktempon. Detta resultat indikerar att tempot på bakgrundsmusiken kan justeras i syfte att styra kundens besökstid, utan att kundens upplevelse av atmosfären och tjänsten påverkas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)