Att blunda för annonser. En studie av konsumenters och annonsfinansierade företags uppfattningar om annonsblockering på webben

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Onlineannonser finansierar majoriteten av gratistjänsterna på internet. En förutsättning för att det skall vara möjligt är att besökarna ser annonserna, men med uppkomsten av annonsblockeringsmjukvaror förflyttas makten att se/visa annonser från annonsörerna till konsumenterna. Vi tittar på konsumenters åsikter kring användandet av annonsblockeringsmjukvaror och jämför med företagens åsikter kring användandet. I vår undersökning framkom att yngre generationer i hög grad använde sig utav annonsblockeringsmjukvara och ansåg det som sin rätt att använda det. Användarnas tankar kring annonser och annonsblockering tyder på en ökad användningsgrad av annonsblockeringsmjukvara, vilket gör att företagens agerande angående fenomenet kommer bli allt viktigare. Företagens åsikter kring användandet varierar beroende på geografisk position och bransch, från att vara helt okej med det till att överväga kraftiga åtgärder för att stoppa fenomenet. I vår slutsats beskriver vi fyra strategier för företagen som på olika sätt bemöter fenomenet annonsblockering; Att be användarna stänga av mjukvaran, att blockera specifika delar av en hemsida, att blockera hela sidan eller att erbjuda en annonsfri hemsida mot betalning. Konsumenter kan blunda för annonser men företagen kan inte längre blunda för annonsblockering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)