"Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för skoldagen" : En kvalitativ studie om rektorers arbete för daglig fysisk aktivitet i grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Larry Li; Johanna Falkenback; [2018]

Nyckelord: fysisk aktivitet; daglig; grundskolan;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka arbetssätt rektorer har för att realisera formuleringen “Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen”. Utöver detta ämnar studien även att undersöka potentiella faktorer som påverkar arbetssätten för daglig fysisk aktivitet. Frågeställningar: ● Hur tolkar rektorerna formuleringen? ● På vilka sätt arbetar rektorerna med formuleringen idag? ● Vad påverkar rektorernas arbetssätt? Metod För att undersöka rektorers arbetssätt har fyra semi-strukturerade intervjuer genomförts med rektorer som arbetar på grundskolan. Ett bekvämlighetsurval gjordes och intervjuerna spelades in för att sedan transkriberas. Transkriberingarna har sedan analyserats utifrån induktiv tematisk analys. Resultat Rektorerna tolkar formuleringen i läroplanen om daglig fysisk aktivitet som något viktigt men uttrycker samtidigt att formuleringen är diffus att tolka. Ett gemensamt arbetssätt som rektorerna har är att de arbetar med att bjuda in till fysisk aktivitet på rasterna. Det som skiljer sig mellan skolornas arbetssätt kring daglig fysisk aktivitet är att två skolor arbetar med utökad undervisningstid i idrott och hälsa och två skolor har extra pulshöjande pass. Dessa arbetssätt skiljer sig åt i tid både mellan årskurserna på skolorna och skolorna emellan. Det finns flera faktorer som påverkar rektorernas arbetssätt, i denna studie har dessa sammanfattas under rubrikerna ekonomi, miljö, population, styrdokument och tid. Dessa faktorer kan både underlätta eller försvåra rektorernas handlingsutrymme. Slutsats Resultatet visar på att rektorerna tycker att formuleringen i läroplanen är diffus och lätt att säga “check på”. Detta visar sig genom att skolornas arbetssätt både har likheter och skillnader. Vi drar slutsatsen att medan skolor arbetar på liknande sätt till viss del, så finns där även skillnader. Dessa skillnader i arbetssätt är så stora att vi anser att det går att ifrågasätta om barn har likvärdiga möjligheter till fysisk aktivitet under skoldagen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)