Konkurrensklausulers skälighet på arbetsmarknaden
Sammanfattning: Konkurrensen är hård på dagens arbetsmarknad och då vill företagen skydda sig mot att kompetensen i deras företag kommer till användning i konkurrerande verksamhet. Samtidigt vill arbetstagare kunna utnyttja sin kunskap till fullo samt fortsätta utvecklas inom sin profession vid avslutad anställning. Det medför en skillnad mellan parternas intresse vilken ofta regleras i konkurrensklausul och så länge dessa avtalats korrekt bör båda parter vara nöjda. Detta eftersom konkurrensklausuler ska vara skäliga för att de ska vara giltiga och avtalats fram ömsesidigt mellan parterna. Konkurrensklausuler är idag vitt spridda på arbetsmarknaden, dock uppkommer fler mål om året där klausuler ofta döms som ogiltiga. Detta har även tagits upp i media de senare åren gällande arbetstagare som står under oskäliga konkurrensklausuler. Syftet med uppsatsen är att undersöka vad som krävs för att en konkurrensklausul ska vara giltig och då vad som oftast förbises när konkurrensklausuler avtalas med arbetstagare. Detta eftersom konkurrensklausuler som är ogiltiga medför en falsk säkerhet för företaget och kan ge bakslag den dagen då de börjar gälla. Slutsatsen i uppsatsen är att de delar av konkurrensklausulen som måste uppfyllas inte särskilt komplicerade. De används dock ofta på felaktiga sätt enligt vad som anses skäligt. Det beror på okunskap om konsekvenserna att de anses ogiltiga eller att de utställs på ett felaktigt sätt i förhållande till vad de vill skydda. Många gånger är problemet att de är för långtgående eller att istället för ett konkurrensförbud skulle företaget använt sig utav en annan klausul. Att ersättning ska utgå från företagets sida är den grundpelaren som ofta saknas och som stjälper konkurrensklausuler, då arbetsgivarna bara vill gardera sig utan motprestation. Detta fungerar antagligen många gånger då de konkurrensklausuler som utställs inte ifrågasätts av arbetstagarna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)