Slöseri i transportbokningsprocessen : En fallstudie på ProfilGruppen AB

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Aktiviteter kan delas in i tre kategorier vilka är värdeskapande, icke värdeskapande samt icke värdeskapande men nödvändiga. Aktiviteter som är icke värdeskapande men nödvändiga för företaget är slöseri men som inte går att eliminera då företaget är i behov av dessa aktiviteter. Alla former av slöseri, det vill säga allt som inte skapar värde för nuvarande eller framtida kunder eftersträvar lean att eliminera eller i alla fall reducera. Syfte: Studien syftar till att kartlägga hur värdeflödet ser ut i ProfilGruppens transportbokningsprocess med avseende på transport till inhemska kunder. Det syftar även till att identifiera vilka typer av slöseri som existerar i värdeflödet samt vad som orsakar respektive identifierad typ av slöseri i processen. Studien ämnar slutligen att identifiera hur ProfilGruppen kan reducera och om möjligt eliminera identifierade typer av slöseri i företagets transportbokningsprocess. Metod: En fallstudie har genomförts där empirisk data samlats in genom ostrukturerade observationer samt semistrukturerade intervjuer. Den teoretiska referensramen utgår från vetenskapliga artiklar och litterära källor. Slutsatser: ProfilGruppens värdeflöde i transportbokningsprocessen har illustrerats genom en Value Stream Mapping. Vidare har både orsaker och grundorsaker identifierats genom ett Ishikawadiagram. Slutligen har de mest förekommande grundorsakerna identifierats och förbättringsförslag presenterats på hur grundorsakerna kan reduceras och om möjligt elimineras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)