Att inte vara synlig - patientens upplevelse av sjuksköterskans bemötande på en akutmottagning
Sammanfattning: Antalet anmälningar om dåligt bemötande inom den svenska hälso- och sjukvården är konstant högt. Patientnämnderna, vilka mottar dessa klagomål, lämnar årligen en rapport till socialstyrelsen. De rapporter som socialstyrelsen har fått in visar tecken på att anmälningarna på senare tid också ökar. Att som patient få ett dåligt bemötande kan påverka deras upplevelse av och syn på vården. Syftet med den här studien var att undersöka patientens upplevelse av det bemötande han får av sjuksköterskan på en akutmottagning. En systematisk litteraturstudie genomfördes, där tio artiklar valdes ut och granskades. Med hjälp av resultatet kunde ett förslag utformas, som syftar till att vägleda och ge stöd åt sjuksköterskan i mötet med patienten. Det framgick av arbetet att patienterna inte kände sig synliga för sjuksköterskan. Därutöver var det tydligt att patienterna kände sig objektifierade samt att de inte var delaktiga i vården. De tydligaste skillnaderna i upplevelser var de mellan traumapatienter och icke akuta patienter. Traumapatienternas upplevelse av bemötandet var positivt i den akuta fasen, men då deras tillstånd stabiliserades var de inte lika nöjda med bemötandet. Det bristfälliga bemötandet kan vara en följd av alltför rutinmässiga arbetsmetoder, underbemanning samt den makt sjuksköterskan medvetet eller omedvetet utövade gentemot patienten. Nyckelord: Bemötande, akutmottagning, patientupplevelse.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)