Utbildning - vägen bort från sexuellt våld? : en kvalitativ innehållsanalys om huruvida det finns ett samband mellan utbildningsnivån och undervisningsinnehållet för att motverka förekomsten av olika former av sexuellt våld i Etiopien

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

Sammanfattning: I dagens samhälle förekommer olika former av sexuellt våld. I den här uppsatsen granskas två former av sexuellt våld mot kvinnor; kvinnlig könsstympning och sexuellt våld i nära relation. Förekomsten av dessa två våldstyper kommer granskas i ljuset av utbildningsfrågan. De övergripande frågeställningarna är: - Går det att finna ett samband mellan utbildningsnivån och förekomsten av kvinnlig könsstympning samt sexuellt våld i nära relation i Etiopien? - Hur stor påverkan har undervisningsinnehållet på befolkningens kunskaper om sexuella rättigheter i Etiopien? - Vad kan man få ut av innehållsanalysen genom att applicera Nussbaums kapacitetsmodell på undersökningen? Syftet är att genom en kvalitativ innehållsanalys, där Martha C. Nussbaums kapacitetsmodell agerar teori, få en djupare förståelse för om det finns några samband mellan utbildning och förekomsten av kvinnlig könsstympning respektive sexuellt våld i nära relation inom Etiopien. Förutom två intervjuer med personer som arbetar med människorättsfrågor i Etiopien består mitt material av ett flertal rapporter och tidigare forskning inom området. Genom min teori har jag utgått från att utbildning har en viktig roll i flera avseenden när det rör sig om att motarbeta olika former av sexuellt våld. Mitt resultat pekar på att det finns ett samband mellan utbildningsnivån och förekomsten av kvinnlig könsstympning i Etiopien. Däremot pekar analysen att det inte finns tillräckligt med material för att besvara huruvida det finns ett samband mellan utbildningsnivån och sexuellt våld i nära relation i Etiopien. Analysen pekar även på att undervisningsinnehållet har stor påverkan på befolkningens kunskaper om sexuella rättigheter i Etiopien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)