Hemkunskap i träningsskolan – En kvalitativ intervjustudie om hur hemkunskap används i träningsskolan
Sammanfattning: SammanfattningUnder ett par VFU-perioder i min lärarutbildning upptäckte jag att ”hemkunskap” användes inomträningsskolan, trots att ämnet hem- och konsumentkunskap inte existerar inom den skolformen. Därigenomföddes idén till denna studie. Studiens syfte är att jämföra huruvida två träningsskolor använder hemkunskap isin undervisning samt hur de i så fall kopplar undervisningen till träningsskolans ämnesområden. Intervjuergjordes med ansvariga lärare på en skola i Västra Götaland och en skola i Norrbotten och dessa analyseradessedan enligt SWOT-modellen.Studien visar att hemkunskap används på de båda skolorna som deltagit i studien, att samtliga ämnesområdenkan kopplas till ämnet (mer eller mindre) och att samtliga lärare och rektorer ansåg hemkunskap vara ett ämnemed många styrkor och ett ämne som gav eleverna möjligheter att utvecklas till självständiga individer. Studienvisar också att vissa svagheter och möjliga hot finns med undervisningen, men att dessa främst var kringorganisationen runt undervisningen. Organisationen åsidosattes ibland, schemaläggningen var inte optimal ocheleverna delade kök med andra vilket ofta resulterade i oordning. Det framkom också att träningsskoleelevertillhör en utsatt grupp i samhället men att hemkunskap var en bra undervisningsform för att göra eleverna mersjälvständiga och delaktiga.Studien ger förhoppningsvis ny och användbar information som kan vara till hjälp för personer som undrar omoch hur hemkunskap används inom träningsskolan. Studien kan förhoppningsvis även vara till hjälp för läraresom på något sätt kommer i kontakt med träningsskolan och dess hemkunskapsundervisning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)