Hur kan lärare arbeta språkutvecklande inom de naturvetenskapliga ämnena i åk 4-6?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I detta arbete har vårt syfte varit att undersöka hur undervisande lärare kan arbeta språkutvecklande i de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 4-6. Genom sökningar i databaser och sökmotorer har vi funnit litteratur som sträcker sig från 1980-talet fram till idag. Sökningarna har resulterat i avhandlingar, antologier och forskningsrapporter, vilka beskriver olika modeller och lärandeteorier för språkutveckling inom de naturvetenskapliga ämnena. Detta resulterade i fördjupade studier gällande lämpliga undervisningsmetoder och lärandeteorier kring språkutveckling. Det framkom även tydliga exempel på hur lärare bör tänka och agera när man arbetar språkutvecklande i klassrummet. Ofta har det centrala för en god språkutvecklande miljö varit att det finns en tydlig progression för eleverna i övergången från vardagligt språk till vetenskapligt språk. Att vara medveten om vilket vardagligt språk och vilka referenser som eleverna besitter är då av stor betydelse. Sammanfattningsvis fann vi att det finns många olika sätt att arbeta språkutvecklande och att teorier och modeller bör samverka. Ingen teori eller modell kunde skönjas vara den enskilt bästa. Däremot nämns pragmatismen, konstruktivismen och de sociokulturella teorierna frekvent. Cirkelmodellen, Jim Cummins fyrfältare samt Pedagogical Content Knowledge (PCK) tas även de upp som intressanta faktorer för goda resultat. Vi har därför valt att fördjupa oss i dessa lärandeteorier och undervisningsmodeller. Den springande punkten, verkar trots allt, ligga i lärarens kompetens och förmåga att kunna se de didaktiska frågorna om vad, hur, varför och för vem vi undervisar (Sjöberg, 2007). Det viktiga är vad läraren aktivt väljer att göra och inte är passiv i bakgrunden. Samt, som nämns ovan, krävs en medvetenhet om att det är en ständig progression i övergången från vardagligt språk till vetenskapligt språk (Hamza, Palm, Piqueras, Wickman & Olander, 2016). Nyckelord begreppsförståelse, kunskapsutveckling, mellanstadiet, naturvetenskapliga ämnen, språkutveckling, vardagligt språk, vetenskapligt språk

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)