Utomhusundervisningens betydelse för elevers matematiska utveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: AbstractI detta arbete behandlas sex lärares uppfattningar om utomhusundervisning i matematiki årskurserna F-3. Syftet med detta arbete är att synliggöra utomhusundervisningensbetydelse för elevers lärande och utveckling i matematikämnet. Under denverksamhetsförlagda utbildningen (VFU) har vi sett att många lärare enbart bedriverundervisning i klassrummet och bortser eller är omedvetna om de fördelar somutomhusundervisning kan bidra med. Arbetet kommer synliggöra i vilken utsträckninglärarna bedriver utomhusundervisning och deras syn på om utomhusundervisningengynnar eller missgynnar elevers matematiska utveckling.Vi har valt att använda oss av Deweys och Vygotskijs tankar kring eleversutveckling och lärande, eftersom de är relevanta för utomhusundervisning, när vianalyserat vårt resultat. Dewey och Vygotskij förespråkar ett gemensamt lärande därman tillsammans får utforska i sociala sammanhang. Kroppslig aktivitet ochkommunikation är centrala utgångspunkter i deras teorier.Insamling av empiri har skett genom kvalitativa intervjuer med sex lärare som ärutbildade grundskollärare. Lärarnas tankar har analyserats med hjälp av ovanståendeteoretiska perspektiv. Resultatet visar att bedrivandet av och inställningen tillutomhusundervisning varierar mycket från lärare till lärare. Lärarna eftersträvartryggheten i klassrummet där de lättare kan styra elevernas aktiviteter ochuppmärksamhet. Samtliga lärare tar upp många fördelar med utomhusundervisning såsom leken, sinnena och kroppens inverkan i elevers lärande. De uttrycker även att eleveruppskattar utomhusundervisning då de får lära i en ny miljö. Hinder i verksamheten ochbrist på tid gör att många av lärarna avstår från utomhusundervisning trots att de tyckerundervisningsformen är gynnsam för elevers utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)