Snapchat : jakt på uppmärksamhet eller frigörelse av jaget?

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Författare: Adam Mattebo; Jakob Lundgren; [2016]

Nyckelord: Social Sciences;

Sammanfattning: Denna uppsats är skriven vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. Den författades av Jakob Lundgren och Adam Mattebo under ämnet media- och kommunikationsvetenskap och den är skriven på en B-nivå. Uppsatsens syfte var att undersöka om användandet av mobilapplikationen Snapchat, som växt väldigt snabbt de senaste åren, skiljde sig åt från andra sociala medier. Uppsatsen ämnade även att undersöka om konstruktionen av jaget skiljer sig i Snapchat från andra sociala medier och i vilken grad användningen drevs av ett behov av uppmärksamhet. För att kunna undersöka detta inom ramarna av uppsatsen valdes fem intervjupersoner ut. Intervjuerna gjordes via telefon eller ansikte-mot-ansikte. Intervjuresultatet analyserades enligt Goffmans teorier om masker och framträdande och Gillbergs teorier om uppmärksamhetssamhället. Studien fann att användningen av Snapchat i lägre grad än andra sociala medier verkade drivas av ett behov av uppmärksamhet och att användarna i högre grad använde sig av applikationen för privata samtal snarare än för att skapa ett personligt varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)