Användning av Instagram : Självkänsla och kroppsmissnöje

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Tidigare forskning har funnit ett samband mellan sociala medier och attityder till sig själv. Syftet med denna studie var att undersöka om det finns ett samband mellan användningen av Instagram, självkänsla och kroppsmissnöje samt om det finns några könsskillnader eller åldersskillnader avseende detta. Sammanlagt besvarade 232 gymnasister och högskolestudenter enkäten som mätte användning av Instagram samt graden av självkänsla respektive kroppsmissnöje. Av deltagarna var 132 kvinnor.   Resultaten visade att det inte fanns något samband mellan användningen av Instagram och graden av självkänsla respektive kroppsmissnöje, vilket strider mot tidigare forskning. Vidare visade resultaten på att lägre grad av självkänsla var relaterad med högre grad av kroppsmissnöje. Gällande detta visades en könsskillnad, där kvinnor hade lägre självkänsla och högre kroppsmissnöje än män. Detta resultat stödjer tidigare forskning som har påvisat samma resultat. Studien bidrar med ökad kunskap om användningen av Instagrams betydelse för individers attityder till sig själva.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)