Hur påverkar en ökad konkurrens de svenska livsmedelspriserna?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Författare: Hengameh Ehsani; Nadja Zaier; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sverige är internationellt sett ett land som har bland de högsta livsmedelspriserna i världen. Stor kritik har riktats mot de höga priserna som har blivit allt mer uppmärksammade i media de senaste åren. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida en ökad konkurrens påverkar den svenska dagligvarumarknaden och dess livsmedelspriser. Vidare vill vi, för att få en helhetsbild av vilka faktor förutom konkurrens, undersöka i vilken utsträckning andra variabler inverkar på priset. Vi har undersökt den svenska livsmedelsmarknaden, hur den ser ut idag och vad som påverkar prisutvecklingen i ett land samt hur denna har sett ut de senast tjugo åren. Insamlandet av data har gjort genom statistik, rapporter, intervjuer och en enkätundersökning. Det finns flera variabler som påverkar livsmedelspriserna i ett land. De som enligt rapporterna är direkt mätbara är växelkursen, skatter och arbetskraftskostnader, distribution och transportkostnader, konsumenternas preferenser samt butiksstrukturen. Vidare finns det en del på 4-5 procent som inte går att förklara med dessa variabler och sägs bero på konkurrensnivån. Nya konkurrenter i form utav butikskedjor och produkter ökar konkurrensen i både detaljistledet och partihandelsledet. I Sverige anklagas kommunallagen för att vara ett inträdeshinder för nya aktörer och därmed hämma konkurrensen. Genom enkätundersökningen ville vi undersöka huruvida konsumenternas åsikter stämde överens med statistiken som tagits fram. Majoriteten av konsumenternas åsikter stämde överens med statistiken. Prisnivån har legat på en relativt oförändrad nivå de senaste 4-6 åren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)