Utanförskap: pedagogers uppfattning om utanförskap och dess
konsekvenser för lärande
Sammanfattning: Arbetet handlar om eleveras utanförskap och vilka konsekvenser det kan få
för elevens lärande och fortsatta utveckling. Arbetet bygger till största
del på pedagogers uppfattning om begreppet utanförskap och dess
konsekvenser för lärande. Fyra pedagoger har deltagit i studien, de arbetar
samtliga i grundskolans tidigare år. Informationsinhämtande metoder har
bestått av kvalitativ intervju och fokusgruppintervju. Bakgrunden inleds
med att ge en historisk tillbakablick samt en närmare beskrivning av
begreppet utanförskap. Efter det följer ett avsnitt som beskriver orsaker
till utanförskap, konsekvenser av utanförskap, och förebyggande metoder mot
utanförskap. I resultatanalysen meningskategoriseras pedagogernas tankar
utifrån de teoretiska perspektiv som beskrivs i bakgrunden. Undersökningen
visade att pedagogerna lägger mest fokus på den enskilda individen som är
utanför, och mindre fokus på den stora gruppen och det sociala livet i
skolan. Utifrån det kan man säga att pedagogerna visar en stor omsorg för
sina elever, och ett stort allvar inför utanföskap och dess problematik.
Trots det är lärarnas synsätt mestadels kategoriskt.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)