Varumärkesvärdering -En fallstudie om hur företag praktiskt värderas varumärken vid förvärv och nedskrivning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Sedan införandet av IFRS år 2005 ska företag årligen genomföra nedskrivningsprövningar av varumärken med obestämbar nyttjandeperiod istället för att som tidigare, göra årliga linjära avskrivningar. Dessa nedskrivningsprövningar kräver att företagen gör en mängd subjektiva antaganden inom ramen för IAS 36 vilket i slutänden påverkar huruvida nedskrivning ska ske eller ej. Nedskrivning av goodwill har i stor omfattning diskuterats men när det gäller varumärken med obestämbar nyttjandeperiod har dock inte lika mycket material publicerats. Syfte: Vi har i detta arbete tittat på hur processen för värdering av varumärken ser ut rent praktiskt, i syfte att försöka förstå vilka bakomliggande faktorer som påverkar värderingen. Vi har även tittat på de tolkningar och antaganden som företagen kan göra vid nedskrivning. Avgränsningar: I studien har vi undersökt tre svenska börsnoterade bolag. Studien är gjort utifrån ett företagsperspektiv. I studien har vi inte tittat på nedskrivning av finansiella och materiella tillgångar. Metod: Vi har arbetat utefter en kvalitativ induktiv metod där vi genomfört intervjuer med utvalda företag. Empirin bygger på det material som samlats in under tre intervjuer som är gjorda med respondenter från olika företag. Materialet har analyserats utifrån tidigare studier som gjorts kring nedskrivning av goodwill och immateriella tillgångar. Resultat och slutsatser: Studien indikerar att de antaganden och subjektiva bedömningar som företag gör inom ramen för IAS 36, görs utifrån olika bakomliggande faktorer. Genom påverkan av bland annat diskonteringsränta, antaganden om framtida kassaflöden, antaganden om tillväxt och fördelning av kassagenererande enheter så kan företag åstadkomma tidsbesparingar och förenklingar i nedskrivningsprocessen. Vår studie har bidragit till forskningen med att visa hur företag ser på nedskrivning av varumärken samt hur företag kan påverka processen vid nedskrivningsprövning. Förslag till fortsatt forskning: Studier motsvarande denna om hur nedskrivningsprocessen ser ut för andra immateriella tillgångar till exempel patent. En djupgående studie kring diskonteringsräntan och hur denna påverkar nedskrivningsprocessen. En undersökning om sambandet mellan nedskrivningar och varumärkespostens storlek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)