Utmaningar vid digital transformation i en konservativ bransch

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Att genomgå en digital transformation innebär att en organisation inte enbart behöver implementera nya innovativa digitala initiativ, men att de även behöver genomföra ändringar i affärsprocesser, rutiner och kundrelationer. En digital transformation innebär alltså en grundläggande förändring av organisationens affärsmodell. I samband med den här förändringen följer naturligt utmaningar som är både svåra att förutse och kan vara ännu svårare att hantera i efterhand. Denna studien har därför syftet att utreda vilka olika typer av utmaningar som kan uppstå i en organisation vid en digital transformationsprocess för att i slutändan kunna användas som stöd för en organisation som vill genomgå en sådan transformation. Med hjälp av en adaption som gjorts av FEM-modellen (Framework for Enterprise Morphology) och med hjälp av forskningsstudier om ämnet kan vi i denna uppsats presentera de kritiska områden av en organisation som allra främst berörs under en digital transformation. Denna modellen och dess tematiseringar, tillsammans med en fallstudie hos ett stort svenskt bolag som befinner sig i en bransch som kan klassas som konservativ gör att vi kunnat få verkliga exempel på utmaningar som förekommer inom organisationsspecifika områden. Slutligen kan vi även presentera särskilt viktiga aspekter inom varje område till organisationen som bör ta i beaktning för att undvika utmaningarna vi ger som exempel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)