Grupparbete ur ett elevperspektiv. En studie om hur åtta elever från gymnasie- skolans yrkesförberedande program upplever metoden grupparbete.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att söka reda på hur elever vid gymnasieskolans yrkesprogramupplever metoden grupparbete för att kunna urskilja om det finns något av följandeskäl som mer än något annat motiverar metoden. De fyra skälen är kunskapsskäl, so-ciala skäl, demokratiska skäl och individuella skäl. Ett ytterligare syfte med under-sökningen är att resultatet skall bidra till vår egen utveckling av vårt didaktiska arbetei olika arbetsformer där arbete i grupp ingår. För att söka svar på våra undersöknings-frågor använde vi oss utav samtalsintervjuer med 8 elever i åk. 1-3 vid gymnasiesko-lans yrkesförberedande program.. Resultatet av undersökningen visar att eleverna upplever metoden grupparbete sombåde positiv och negativ. Den viktigaste positiva aspekten är att man lär sig att samar-beta med varandra. Som negativt upplevde eleverna att om alla inte jobbade likamycket i gruppen så blev det orättvist. De poängterade även lärarens roll som delta-gande och uppgiftens lämplighet och utformning som viktiga. De fyra skälen har en-ligt vår studie bekräftas till motivering för arbete i grupp. Men det sociala skälet stackut mest. Vår undersökning visar att eleverna tränar sin sociala förmåga beträffandesamarbete, hänsyn till andra samt respekt för andra vid arbete i grupp. Vår slutsats äratt det är viktiga förmågor för dem i deras framtida yrkesliv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)