Den hegemoniska demokratin? : En studie av demokrati- och diktaturdiskurserna i historieläroböcker

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Eftersom skolan har ett demokratiuppdrag som ska genomsyra hela verksamheten var det därför relevant att studera hur läroböckers innehåll speglar detta. Syftet med undersökningen har varit att studera hur demokrati- och diktaturdiskursen framställs i fyra historieläroböcker för gymnasiet. Frågeställningarna som låg till grund för undersökningen var: Hur framställs demokratidiskursen? Hur framställs diktaturdiskursen? Hur ser relationen dem emellan ut? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en diskursanalys av läroböckernas 1900-talshistoria och fram till idag. Undersökningsmaterialet utgjordes av fyra historieläroböcker för gymnasiet som var framställda för Lgy11 och kursen Historia 1b 100 p. Genom att undersöka förutbestämda nodalpunkter fastställdes ekvivalenskedjor som tillsammans utgjorde teman i diskurserna. Demokratidiskursen innehöll positiva skildringar, såsom att i demokrati råder yttrandefrihet och en utveckling. Demokrati skildrades även som något folk ska kämpa för, upprätthålla och skydda. Diktaturdiskursen kännetecknades av våld, stagnation, och en avsaknad av frihet. Kommunismen ingick även i diktaturdiskursen. Demokrati- och diktaturdiskurserna jämfördes med varandra och resultatet visade att de skildras som varandras motpoler. Till diskurserna knöts ett antal länder vilket skapade en ”Vi och dem”- relation, där den västerländska demokratin var det eftersträvansvärda och något som länderna skulle uppnå. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)