Vad kan vi lära i mötet med andra lärare? En studie om läs- och skrivlärande genomförd i två skolor i Kapstaden.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med den här studien är att undersöka hur lärare i två skolor i Kapstaden arbetar medelevers tidiga läs- och skrivlärande för att ta reda på hur vi kan lära av andra lärare. Vi villundersöka vilka strategier och metoder lärare använder sig av i sin undervisning genom attreflektera över på vilka sätt de kan användas. I vår kommande yrkesroll ingår det att ha eninternationell förståelse. Vi känner därför att det är relevant att studera hur undervisningenbedrivs på skolor i en annan del av världen för att på så vis få en inblick i dessa skolors kulturoch verksamhet. För att nå vårt syfte har vi genomfört observationer i skolorna samt intervjuatlärare och elever. Genom vår undersökning har det framkommit att lärarna som vi har besöktanvänder sig av liknade läs- och skrivmetoder som vi använder i Sverige. Något som viupptäckte skiljer sig mellan Sydafrika och Sverige är lärarnas förhållningssätt gentemoteleverna. I vår enkla undersökning upplever vi att lärarnas attityder präglas av ett auktoritärtledarskap och vi kan se likheter med ett behavioristiskt synsätt, eftersom de ofta använder sigav belöning och bestraffning. Vi gör även kopplingar till ett sociokulturellt perspektiv närlärarna undervisar, då de ofta låter eleverna interagera i ett socialt samspel.1   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)