Augmented Reality som tekniskt verktyg i projekt: Effektivisering av byggprojekt?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Augmented Reality har vuxit och visat vara intresse som verktyg inom flera verksamhetsområden. Tekniken visualiserar virtuell data i verklig miljö vilket möjliggör för användare att kunna ”promenera omkring” i en förstärkt verklighet. Samtidigt använder byggprojekt sig länge av tekniska verktyg för ökad förståelse och som stöd, i form av modeller. I denna studie undersöks hur aktörer och intressenter kan stödjas av Augmented Reality vid beslutsfattande och hur detta effektiviserar projektprocessen för byggnationer. En kvalitativ undersökning har genomförts med semistrukturerade intervjuer med informanter som behandlar tekniken och har god erfarenhet inom området. Undersökningen visade att Augmented Reality är till stöd och effektiviserar projektprocessen på så sätt att tekniken bjuder in människor som normalt inte kunnat hantera byggnadsmodeller. Augmented Reality agerar likt ett universellt språk som möjliggör för samtliga involverade i projekt att komma överens. Rätt beslut kan tas redan från början i projektprocessen eftersom att beställares behov blir tydligare och mer förståeligt visuellt. Med rätt beslut från början minskar risken för problem i senare skede, vilket hade resulterat i påkostade renoveringar och mer tidsåtgång, och ett effektivt arbetsflöde. Studien visar även att byggarbetare på byggarbetsplatsen får bättre arbetsflöde då de slipper stanna upp för att ständigt dubbelkolla ritningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)