Bostadsrättsmarknaden : En studie om fastighetsmäklares erfarenheter kring beteendebias vid köp av bostadsrätter

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Tidigare forskning har till viss del visat att psykologi och känslor influerar människors finansiella beslut och att dagens bostadspriser kan påverkas av beteendefinansens fallgropar. Tidigare empiriska studier har utgått från en kvantitativ- eller experimentell ansats och det saknas därför forskning med en kvalitativ utgångspunkt gällande bostadsköpares beteende samt bostadsprisernas bakomliggande faktorer på bostadsrättsmarknaden i Linköping. Med tanke på att fastighetsmäklare indirekt har möjlighet att observera hur bostadsrättsköpare agerar på bostadsrättsmarknaden, finns intresse att undersöka vad de har noterat. Syfte: Syftet med studien är att, utifrån fastighetsmäklares erfarenheter, identifiera eventuella psykologiska bias vid köp av bostadsrätter och analysera effekter av bostadsköpares beteende vid bostadsrättsköp. Genomförande: I denna kvalitativa studie har åtta intervjuer genomförts med fastighetsmäklare från Linköpings marknadsledande byråer. Samtliga fastighetsmäklare besitter erfarenheter kring huruvida bostadsrättsköpare beter sig på bostadsrättsmarknaden i Linköping. Den insamlade empirin har analyserats utifrån tidigare empirisk forskning inom forskningsområdet, i syfte att analysera effekterna av bostadrättsköpares beteende. Slutsats: Studiens resultat har till viss del kunnat konfirmera att fastighetsmäklare kan utnyttja psykologiska bias, på grund av att människor inte agerar rationellt, med förhoppning om att höja slutpriset på en bostadsrätt i Linköping. Resultatet indikerar även att den befintliga teorin om kalendereffekter går att ifrågasätta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)