"men fröken jag hade den först!" : konflikthantering i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: I denna studie behandlas problemområdet konflikthantering mellan barn i förskolan. Syftet med studien är att belysa hur pedagoger väljer att hantera konflikter mellan barn i förskolan samt att se vilka strategier pedagogerna använder sig av. Vi vill även ta reda på hur stor betydelse det verbala språket har i arbetet kring konflikthantering. I studien använder vi oss av kvalitativ metod där vi intervjuade pedagoger och observerade i barngrupperna, därefter kopplade vi ihop observationerna och intervjusvaren till den litteratur och forskning som vi har funnit relevant till vår undersökning. Det resultatet vi fått fram visar på att våra teorier kan förenas med vår empiri. Utifrån vår studie kan vi dra slutsatsen att i de flesta fall försöker pedagogerna hantera konflikter på ett konstruktivt sätt, det vill säga att de ser barnen som kompetenta och försöker finnas till som stöd för barns konflikthantering. Dock har även vårt resultat visat att pedagoger vid tillfällen har svårigheter med konflikthantering men att målet och strävan är att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Barn bär då med sig den erfarenhet som de erövrat till kommande situationer där barnen ställs inför konflikthantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)