Likvärdig utbildning, olika förutsättningar? : En litteraturstudie i hur socioekonomiska förhållanden påverkar elevers betyg och resultat.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Författare: Noah Madden; Martin Pettersson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Klyftorna i dagens samhälle ökar vilket också visar sig i skolan. Syftet med denna studie är att undersöka hur socioekonomisk status påverkar elevers betyg samt hur skolor och lärare aktivt arbeta emot att socioekonomisk status avspeglas i elevernas studieresultat. Undersökningen görs genom att lyfta fram vad tidigare forskning redogör gällande detta. För att besvara våra frågeställningar har vi framförallt använt oss svensk forskning med komplettering från internationella artiklar. Forskningens resultat har analyserats utifrån Bourdieus teori om hur socioekonomisk status och omliggande faktorer samverkar. För att den svenska tanken om ”en skola för alla” ska fungera krävs det av skolan som organisation och varje enskild lärare aktivt jobbar emot att klasskillnaderna ska finnas i svenska skolan. Resultaten i denna litteraturstudie visar att socioekonomisk status är en av de största faktorerna som påverkar elevers betyg och resultat samt att lärare och skolor behöver jobba mer kompensatorisk för att utjämna skillnader mellan socioekonomiska grupper. Exempel på faktorer som kan påverka elevers betyg är bland annat tillgången till resurser, förväntningar hemifrån och från skolan med mera. Studien visar även på att det är resursfördelningen mellan skolor och socioekonomiska grupper som sätter spelplanen för hur elever från skilda socioekonomiska förhållanden presterar i skolan. Det vill säga att ju starkare ekonomi, högre utbildning, större kontaktnät och kulturell kunskap en familj har desto bättre kommer barnen i denna familj att prestera i skolan. Omvända förhållanden gäller för familjer med svag ekonomi, låg utbildning, litet kontaktnät och sämre kulturell kunskap. Samma mönster följer även för skolor; de med starka resurser klarar av det kompensatoriska uppdraget bättre än skolor med svaga resurser. Med betyg syftar denna litteraturstudie på elevernas betyg i skolan och resultat är resultaten av internationella kunskapsstudier. En av nyckeltermerna i denna litteraturstudie är förkortningen SES som står för socioekonomisk status och används frekvent i forskningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)