Samarbete mellan IT-avdelning och verksamhet- en litteraturstudie om hinder och möjliggörare för IT-alignment

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: En effekt av att skolor i allt större utsträckning baserar sin verksamhet på digitala verktyg är att verksamheten knyts närmare IT-avdelningen då den blir beroende både av funge-rande drift och support, men ett också ett nära samarbete för att kunna kommunicera sina behov och få dem tillgodosedda. Olika perspektiv och dålig insyn i varandras verksam-heter har gjort att kommunala skolverksamheter och IT-avdelningar inte alltid strävar efter samma mål något som även påverkar resultatet av de satsningar som görs. Arbetets syfte är att, genom en litteraturstudie med kvalitativ ansats, få vetenskapligt stöd för vad som främjar och stärker samarbete mellan IT-avdelning och verksamhet. Fråge-ställningarna har som utgångspunkt att identifiera hinder och problem samt finna möjlig-görare för samarbete. Litteraturstudien utgår från forskning, teorier och ramverk inom IT-alignment, dvs. hur väl IT-strategi och verksamhetsstrategier kan överensstämma med varandra och hur IT på så sätt kan skapa värde och konkurrensfördelar åt organisationen. Resultatet, som sammanställts genom metasyntes, visar att lösningen ligger i gemen-samma noder där IT-avdelning och verksamhet strålar samman för att mötas, diskutera, planera samt skapa gemensamma strategier och mål, både formellt och informellt - och framför allt både på lednings- och operationell nivå. Dessa noder är inget som uppstår av sig själv utan är ett resultat av en god styrning och struktur som genomsyrar hela organi-sationen, oavsett nivå. Som växande användaraktörer har skolverksamheter ett behov av att hantera dessa problem och utveckla ett samarbete som också uppnår de syften som finns med att digitalisera svenska skola; likvärdighet, förbättrade resultat och effektivise-rad verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)