Revision av subjektiva och komplexa värderingar - En fallstudie av försäkringsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka revisorns möjlighet att genomföra en kompetent och oberoende revision av komplexa och subjektiva värderingar, samt hur revisionen påverkas av företagens incitament och möjligheter till att påverka resultatet, och vilka effekter detta har på intressentrelationerna inom en bransch? Metod: En kvalitativ fallstudie av försäkringsbranschen med ansats utifrån litteraturgenomgång kompletterad av semi-strukturerade intervjuer med viktiga och erfarna aktörer inom vald bransch. Teoretiska perspektiv: För att kunna förklara revisorns granskningsmöjligheter samt företags incitament och möjligheter till att påverka intressenter tillämpas intressent-, legitimitets-, institutionell teori, agentteori samt impression management och earnings management. Empiri: Behandlar väsentliga lagrum för försäkringsbolag samt förklaring av de försäkringstekniska avsättningarna. Kompletteras med en redogörelse av revisionsprocessen och delar av det intervjumaterial som samlats in vilket sedan analyserats. Resultat/Slutsatser: Ur studien framkom att försäkringsbolag har stora möjligheter till earnings management vid beräkning av de försäkringstekniska avsättningarna. Vidare framkom det att ställs det högre krav på revisorns kompetens samt att denne måste sätta större tilltro till specialister. Studien påvisade även att incitamenten hos bolag skiljer sig beroende på storlek och ägarstruktur, vilket i sin tur även påverkar revisionsprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)